سخنرانی در جمع میتواند برای بسیاری از افراد تجربهای دلهرهآور باشد. تپش قلب، عرق کردن کف دستها و لرزش صدا احساساتی طبیعی هستند که حتی افراد باتجربه نیز ممکن است قبل از صحبت در مقابل مخاطبان تجربه کنند. اما خبر خوب این است که با آمادگی و تمرین، میتوان بر این استرس غلبه کرد و یک سخنرانی تأثیرگذار ارائه داد. یک ارائه موفق تنها به مهارتهای زبانی یا داشتن اطلاعات کافی محدود نمیشود، بلکه نیازمند شناخت مخاطبان، سازماندهی مناسب محتوا، استفاده از زبان بدن و ایجاد ارتباط مؤثر با شنوندگان است. در این مقاله، به ده نکته کلیدی برای بهبود مهارتهای سخنرانی میپردازیم که به شما کمک میکنند تا با اعتمادبهنفس و تأثیرگذاری بیشتر صحبت کنید. اگر میخواهید پیام خود را به بهترین شکل ممکن منتقل کنید و مخاطبان خود را تحت تأثیر قرار دهید، این راهنما را از دست ندهید! در ادامه به آشنایی با نکات سخنرانی عمومی و 10 نکته که باید در نظر داشته باشید می پردازیم.
۱. استرس داشتن طبیعی است، تمرین کنید و آمادگی کسب کنید!
همه افراد احساساتی مانند تپش قلب و لرزش دست را تجربه میکنند. این احساسات را به این معنا ندانید که قرار است عملکرد ضعیفی داشته باشید یا احمق به نظر برسید. کمی استرس خوب است. افزایش آدرنالینی که شما را به عرق میاندازد همچنین شما را هوشیارتر و آماده برای بهترین عملکرد میکند.
بهترین راه برای غلبه بر اضطراب، تمرین، تمرین و تمرین بیشتر است. زمان بگذارید و یادداشتهای خود را چندین بار مرور کنید. هنگامی که با مطالب راحت شدید، زیاد تمرین کنید. از خود فیلم بگیرید یا از دوستی بخواهید عملکرد شما را نقد کند.
۲. مخاطبان خود را بشناسید. سخنرانی شما درباره آنها است، نه شما
قبل از شروع به تنظیم پیام خود، به این فکر کنید که پیام برای چه کسی است. تا حد امکان درباره شنوندگان خود اطلاعات کسب کنید. این به شما کمک میکند تا انتخاب کلمات، سطح اطلاعات، الگوی سازماندهی و بیانیههای انگیزشی خود را تعیین کنید.
۳. مواد خود را به موثرترین روش ممکن سازماندهی کنید تا به هدف خود برسید
چارچوبی برای سخنرانی خود ایجاد کنید. موضوع، هدف کلی، هدف خاص، ایده مرکزی و نکات اصلی را بنویسید. مطمئن شوید که توجه مخاطبان را در ۳۰ ثانیه اول جلب کنید.
۴. نکات سخنرانی عمومی | به بازخوردها توجه کنید و به آن سازگار شوید
تمرکز را بر مخاطبان نگه دارید. واکنشهای آنها را ارزیابی کنید، پیام خود را تنظیم کنید و انعطافپذیر بمانید. ارائه یک سخنرانی از پیش آماده شده، تضمین میکند که توجه حتی متعهدترین شنوندگان را از دست دهید یا آنها را گیج کنید.
۵. بگذارید شخصیت شما نمایان شود
. خودتان باشید، به یک سر صحبت تبدیل نشوید - در هر نوع ارتباطی. شما با تاباندن شخصیت خود اعتبار بهتری برقرار خواهید کرد و مخاطبان شما به آنچه میگویید اعتماد خواهند کرد اگر شما را به عنوان یک فرد واقعی ببینند.
۶. از طنز استفاده کنید، داستان بگویید و از زبان مؤثر استفاده کنید
یک حکایت طنزآمیز را در ارائه خود وارد کنید و حتماً توجه مخاطبان خود را جلب خواهید کرد. به طور کلی، مخاطبان دوست دارند یک لمس شخصی در سخنرانی داشته باشند. یک داستان میتواند این را فراهم کند.
۷. نکات سخنرانی عمومی | مگر اینکه مجبور شوید نخوانید. از یک طرح کلی کار کنید
خواندن از یک متن یا اسلاید ارتباط بین فردی را تضعیف میکند. با حفظ تماس چشمی با مخاطبان، تمرکز را بر خود و پیام خود نگه دارید. یک طرح کلی میتواند برای یادآوری و نگه داشتن شما در کار مفید باشد.
۸. از صدای خود و دستان خود به طور مؤثر استفاده کنید
حرکات عصبی را حذف کنید. ارتباط غیرکلامی بیشتر پیام را منتقل میکند. ارائه خوب توجه خود را به خود جلب نمیکند، بلکه به وضوح و بدون حواسپرتی ایدههای سخنران را منتقل میکند.
۹. در ابتدا توجه را جلب کنید و با یک پایان پرانرژی ختم کنید
آیا از شنیدن یک سخنرانی که با "امروز میخواهم درباره X با شما صحبت کنم" شروع میشود لذت میبرید؟ بیشتر مردم اینطور نیستند. در عوض، از یک آمار شگفتانگیز، یک حکایت جالب، یا یک نقل قول مختصر استفاده کنید. سخنرانی خود را با خلاصهای و بیانیهای قوی که مخاطبان شما حتماً به خاطر خواهند سپرد، خاتمه دهید.
۱۰. از کمکهای بصری به طور هوشمندانه استفاده کنید
تعداد زیاد آنها ممکن است ارتباط مستقیم با مخاطب را قطع کند، بنابراین به ندرت از آنها استفاده کنید. آنها باید محتوای شما را تقویت یا روشن کنند، یا توجه مخاطبان شما را جلب و حفظ کنند.
ارتباط خوب هرگز کامل نیست و هیچکس انتظار ندارد که شما کامل باشید. اما با صرف زمان لازم برای آماده شدن، میتوانید عملکرد بهتری در ارائه سخنرانی داشته باشید. شاید نتوانید کاملاً از شر اضطراب خلاص شوید، اما میتوانید یاد بگیرید که آن را به حداقل برسانید. حال که با نکات سخنرانی عمومی آشنا شدید می توانید از دیگر مقالات سایت ایوولرن دیدن کنید.